Amazon Fresh utmanar traditionell livsmedelshandel

Marknaden för livsmedel står inför en stor förändring genom bland annat tjänsten Amazon Fresh i USA och Europa. I Sverige utmanas den fysiska dagligvaruhandeln av nätbaserade motsatser med hemkörning av livsmedel. I USA kommer däremot konkurrensen från ett annat håll, där Europa står näst på tur.

Satsningen med tjänsten Amazon Fresh i USA och Europa har kommit att hota den vanliga handeln hos livsmedelskedjorna. I USA är det redan märkbara skillnader, vilket också beror på liknande tjänster från sökjätten Google. Amazon, som sedan digitaliseringens början har kommit att leda e-handeln världen över har med sin tjänst Amazon Fresh vidgat vyerna för både företaget och kunder. Detta genom att ha egna lager på verksamma orter, samarbeta med producenter och erbjuda beställning och utkörning av mat och färska råvaror till kunder inom 24 timmar.

lastbil för matleveranser

Snart kan Europa bli som USA

I Sverige utmanas allt från stormarknader till mindre butiker av nystartade bolag som exempelvis Mathem och diverse matkasseföretag. Men i och med spridningen av Amazon Fresh kan det komma att bli annorlunda även i Sverige. Det första steget för företaget att spridas i Europa är att lansera sin tjänst i Tyskland, med siktet inställt på den nytänkande och trendsättande staden Berlin. Amazon planerar att samarbeta med cirka 15 företag baserade i Berlin för att få tjänsten i rullning. Dessutom är företaget i full gång med den populära tjänsten i Storbritannien. Frågan är vilka som står på tur, kan det vara Sverige?

Bakomliggande faktorer

Vad är det egentligen med Amazon Fresh som sticker ut så mycket? Till att börja med är det startat av världens största e-handelsföretag, det har låga priser och snabba leveranstider. Ett koncept skapat för att lyckas kan man tycka. I och med att Amazon är ett företag med större möjligheter för expansion än andra så borde konkurrenter på marknaden se upp. Det ska bli spännande att se den fortsatta utvecklingen för Amazon Fresh i USA och Europa och hur marknaden för livsmedel kan komma att se ut i framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *