Gurka

cucumbers

Den populära gurkan har kultiverats av människan i 5000 år, och kan med sitt vattniga innehåll ge så mycket som två liter vatten från fem genomsnittliga gurkor! En gurka innehåller med sina över 90 procent vatten ett relativt lågt näringstal per ämne, men när man räknar hela gurkans innehåll så visar den sig vara relativt rik på framförallt vitamin K, en livsnödvändig vitamin som hjälper till att stärka vårt skelett, rensa blodkärl och hålla immunförsvaret intakt.  I skalet på en gurka finns även vitamin C och sunda fibrer som hjälper kroppen att rensa ut restavfall ur kroppen. Regelbundet intag av just gurka kan hjälpa till att minska risken för njursten, och hjärt- kärlsjukdomar.

Gurka som tillbehör

En gurka kan ätas både som den är – rå – eller som del av en sallad eller annan maträtt. Inlagd eller saltad gurka är populärt som tillbehör och pålägg på mackor, medan färsk gurka kan serveras som tilltugg med tillhörande dip. Man kan givetvis lägga in gurka själv som sedan kan användas som smörgåspålägg. Just inlagd gurka har länge varit ett populärt inslag i bland annat svensk husmanskost. Du kan snabbt och enkelt blanda ihop ättiksprit, vatten och socker och därefter låta gurkan vila med ingredienserna ett par timmar innan servering. Ett perfekt tillbehör till grillat kött eller fisk. Gurka kan även stekas som stavar i en smörklick och serveras som tillbehör. Gurkan används också många gånger som en vanlig huskur för trötta ögon. Man skall då låta två gurkskivor vila över ögonlocken och täcka ögonen, 5-10 minuter sägs räcka, vilket leder till att blodkärlen runt ögonen drar ihop sig. Du får en piggare blick och ett fräschare ansikte som resultat. Något att tänka på är att aldrig förvara gurka tillsammans med tomater. Tomater avger nämligen etylengas som vid nära kontakt gör gurkan gul och seg. Du kan enkelt förvara dessa grönsaker separat eller i tätslutande förpackning.