Mat på nätet

Att handla mat på nätet är en relativt ny företeelse och Svensk Detaljhandel tog 2013 för fjärde året i rad fram en rapport som ger lite mer klarhet i hur utvecklingen ser ut. Merparten av informationen och datan du finner hör är hämtad från denna rapport och du kan läsa rapporten i sin helhet genom att scrolla längst ner på den här sidan och hämta den där.

Svensk Distanshandel heter från och med 30 januari 2014 Svensk Digital Handel – www.dhandel.se. Svensk Digital Handel (SDH) har organiserat distans- och e-handelsföretag sedan 1973. SDH har som uppgift att företräda branschen och verka för att den är seriös och kundvänlig. Rapporten tas fram av SDH eftersom vi köper mer mat online samtidigt som kunskapen om utvecklingen är relativt begränsad.

För- och nackdelar med att handla mat på nätet:

 FördelarNackdelar
1Jag får varorna levererade hem och jag slipper släpaJag vill se min mat innan jag köper den
2Vinner tidKostnad för frakt
3Slippa trånga och stökiga butikerTycker det är roligt att handla i butik
4Kan göra min beställning när jag villDyrare än livsmedelsbutik
5Gör färre impulsköp och det blir därmed billigareJag vill ha min mat direkt och inte vänta på leverans

20% av respondenterna angett att ”de inte litar på att kvaliteten är lika bra som i butik”. Samtidigt så är det 80% av de som handlar på nätet som anger att de får lika bra eller bättre råvaror när de handlar på nätet som om de valt varorna själv i butik.

SDH delar upp handeln av mat på nätet i följande tre huvudsakliga varianter

  1. Den fullsorterade dagligvarubutiken. Till exempel mat.se, mathem.se och cooponline.se.
  2. Färdiga middagslösningar/matkasse där ingredienser och recept ingår som en paketlösning. Till exempel Linas Matkasse och Middagsfrid.
  3. Nischade butiker som är specialiserade på enstaka varor. Till exempel ekologiska grönsaker, fisk eller surdegsbröd

Mat på nätet i siffror

Generellt ökar detaljhandeln på nätet mer än övrig detaljhandel. Detaljhandeln på nätet ökade 14% under 2012 och 2,1% i övriga detaljhandeln. De största e-handelsbranscherna är fortsatt hemelektronik, kläder och skor och de snabbast växande branscherna är sport och fritid samt heminredning och möbler.

 2012  
Livsmedelsförsäljning totalt Sverige250 MKR
Varav näthandel (1,9-2,6 MKR)2,25 MKR
Andel av totala livsmedelsförsäljninge0.009
Andel av total e-handel6-8%¨
ÅRAndel som handlat mat på nätet
2010
9%
201212%
201317%
201420% (prognos)

De flesta av aktörerna som säljer mat på nätet har startat upp verksamheten under de senaste 4-5 åren och ett fåtal har funnits mer än fem år.

Handeln av mat på nätet är i en utvecklingsfas där kunder och företag är positiva inför framtiden. Utmaningen för matvaruaktörerna är att få god volym och lönsamhet.

En av de större matvaruleverantörerna säger att det är viktigt att få konsumenterna att testa en gång då de sedan ofta blir kvar som kunder eftersom de då kan se alla fördelar med att handla sin mat på nätet.

En förväntad ökning av handel av mat på nätet på grund av att många som är vana att handla på nätet nu börjar skaffa familj och att handla sin mat på nätet är ett sätt att köpa sig mer tid. Även den äldre åldersgruppen kan komma att öka då kommuner och landsting börjar upptäcka att det finns ett värde att få mat hemlevererad till personer som har behov av hjälp med veckohandel.

 Mer om SDH’s undersökning

Grundmaterialet till undersökningen är framtaget av HUI Research på uppdrag av Svensk Distans Handel. Rapporten är baserad på kvalitativa intervjuer med 15 företag i branschen samt 1000 konsumenter. Undersökningen genomfördes mars/april 2013.

Läs hela rapporten från SDH här:

Mat på nätet 2013