Matkasseguiden.se samtalar med Matkomfort

Matkasseguiden.se samtalar med Matkomfort

 

Matkasseguiden.se samtalar med Matkomfort

I slutet på april, med våren i antågande, talade vi med Fredrik Åkesson, marknadschef på Matkomfort, om hur de driver sin verksamhet, om hur Matkomfort grundades och mycket mer.

Känner du att du vill veta ännu mer om Matkomfort? Kolla på följande artiklar

Presentation av Matkomfort
Recension av Matkomforts middagslösning
Matkomforts unika erbjudande till Matkasseguidens kunder

Nu, över till samtalet med Fredrik!

Berätta om hur grunden till Matkomfort föddes, och hur ni startade er verksamhet

När Henrik som är kock i grund och botten fick barn upplevde han tidsbrist i vardagen och detta trots hans goda kunskaper att kunna göra en god, näringsriktig middag i vardagen. När han som kock upplevde det som problematiskt att laga näringsriktig och god mat från grunden i vardagen insåg Henrik att väldigt många människor i Stockholm måste ha samma känsla och då föddes idén till Matkomfort.

På vilket sätt skiljer sig Matkomfort från andra leverantörer av mat för hemkörning?

Vi är den enda aktören på marknaden som i vårt eget kök med våra egna kockar tänker precis som på restaurang – ”Vad kan vi med våra egna kockar förbereda från grunden i vårt eget kök innan maten kommer hem till våra kunders kök”. Allt vi gör i vårt kök är hemmagjort, det börjar med hönsben och vatten, vi gör vår egen buljong och tillsatser och konserveringsmedel är tabu i vårt kök. Här lagar vi mat med kärlek från grunden. Konkurrensfördelarna detta ger kunden är en väldigt hög smaklighet av hemlagad mat samt att när våra kunder i vardagen måndag – torsdag har ont om tid, ja då hjälper vi dem att dra ner den aktiva matlagningstiden till ca 15-20 minuters aktiv matlagning. Vi erbjuder dessutom alla hushåll möjligheten att alltid kunna beställa EXAKT så många portioner som de har behov av och detta gör oss till den mest klimatsmarta leverantören på marknaden.

Hur har utvecklingen sett ut historiskt sett och vad ser ni kommer att hända under den närmsta framtiden?

Vi har haft en fantastisk tillväxt och vi har arbetat konsekvent med att enbart bearbeta Stockholm och Uppsala marknaden. Vi startade bolaget i maj 2008 och idag fyra år senare omsätter vi ca 25 miljoner kronor och har 9 st anställda. Vår målsättning är att dubbla omsättningen på befintlig marknad inom 3 år.

Hur ser ert erbjudande ut och vad kostar det att vara kund hos Matkomfort?

Vi jobbar oerhört mycket med att träffa presumtiva kunder i olika sammanhang och eftersom vi samtidigt som vi berättar om konceptet kan förmedla våra egna smaker så blir intrycket hos mottagaren väldigt starkt. När vi är på events har vi alltid ett erbjudande med oss och prisbilden varierar allt ifrån 495 kr/vecka till 1450 kr/vecka beroende på hur många man är i hushållet.

Vilka anpassningar av sin leverans kan man som kund göra hos Matkomfort?

Vi kan inte tillgodose de som har allergier mer än att kunden kan själv välja om man vill tillsätta våra smaksättare eller inte. Alla våra kunder har ett eget kundkort och där kan man alltid se en exakt leveranstid tre dagar innan leveransen som sker på söndagar. Du kan på ditt eget kundkort alltid göra ändringar av portioner, frysa veckor samt att du under sommarhalvåret kan få även måndagsleverans på kvällen för att tillgodose de som är bortresta över helgerna.

Arbetar Matkomfort med någon tydlig strategi när det gäller miljö- och hälsofrågor?

Vi köper alla råvaror från tydligt och noga utvalda leverantörer och vi köper råvaran direkt från dessa. På detta sätt minskar vi miljöpåverkan med massa onödiga transporter. Dessutom är vår mision att få ner matsvinnet i Sverige till under 5% långsiktigt. Idag slängs mer än 25% av all matproduktion i Sverige vilket är hemskt!Vi på matkomfort har 0% i matsvinn så en mer miljövänlig matleverantör kan du inte ha!

När vi beställer våra råvaror på måndagar beställer vi enbart exakt den volymen vi skall förbereda i vårt eget kök och eftersom våra kunder själv bestämmer exakt hur många portioner mat de vill ha så är vår ambition och tro att hela kedjan från våra producenter till att konsumenten har ätit upp sin vardagsmat från oss, ja då har vi inget matsvinn!

Vi levererar också ut maten i 15 st miljövänliga bilar till ca 1000 hushåll istället för att de skall åka själva till butiken och handla.

Hur arbetar Matkomfort med sociala medier och hur kommunicerar Matkomfort med sina nuvarande och blivande kunder?

Vi arbetar med Facebook, Mynewsdesk och twitter där vi lägger upp nyheter som händer hos oss.Vidare kommunicerar med våra kunder varje vecka via ett digitalt nyhetsbrev samt i lådan vid leverans.

Vad är den största utmaningen med att driva Matkomfort?

Att få kunderna att förstå att vi inte är en vanlig matkasse!

Vilka är dina bästa tips för att lyckas köket?

Om du har ett eget recept, läs noga igenom det och tänk på vad du kan förbereda innan du skall laga till rätten. Vissa maträtter som exempelvis en hemmalagad köttfärssås går med stor fördel att göra en dag eller två innan man skall äta den. Oftast suger köttfärsen då till sig alla goda kryddor och smaken blir bättre!Sedan måste man vara beredd att avsätta tid om man vill ha hemmalagad mat utan tillsatser men det är det alltid värt då smaken blir så mycket bättre!

Smaken är dessutom ett av de starkaste sinnena vi har och med Matkomfort kan du både få smaken men lägga samma tid i köket i er vardag som om ni skulle köpa massa halvfabrikat med tillsater och konserveringssmedel i. Som förälder borde detta vara argument nog för att undvika cocktailmixen av tillsatser som påverkar vår kropp negativt!

Vilka är de tre främsta anledningarna för att prova Matkomfort?

Du kan utan matsvinn laga god mat snabbt i vardagen då du i regel har mindre tid för matlagning

GÅ TILL MATKASSEGUIDENS TOPPLISTA

Matkasseguiden.se samtalar med Matkomfort

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.