Päron

 

Päron är goda som de är eller tillagade

Det finns en uppsjö av olika päronsorter, närmare 30 huvudarter, och ett stort antal därtill. Päron, precis som äpplen, är något som vi i Sverige fått för vana att kunna äta året runt. Många som bor i hus eller villa har ofta även ett päron- eller äppelträd ståendes på sin tomt. Clara Frijs, Greve Moltke, Gråpäron och Augustipäron är populära inslag i svenska villaträdgårdar idag. Päron och äpplen är faktiskt nära besläktade med varandra, med den skillnaden att päron med sitt tunna skal är mer stötkänsligt – något som man ska vara aktsam med om man inte vill att frukten ska ruttna fort. Päron ska därför också plockas omogna då de mognar på 2-3 dagar i rumsvärme. Du kan med fördel förvara päron, och även annan frukt, i ditt kylskåp där de håller sig längre, uppemot ett par veckor. Päron har som många frukter en positiv och hälsosam effekt på ditt välmående. Studier har bland annat visat att päron kan främja viktminskning då frukten innehåller mycket fibrer. Ett päron innehåller till och med dubbelt så mycket fibrer som ett äpple.

Päron som dessert och dryck

Päron kan stekas, grillas, kokas eller ätas råa direkt efter man har tvättat av frukten. Många brygger även sin egen cider på päron, en process som innebär att frukten pressas och sedan får mogna och jäsa ett par månader. Cidern kan sedan tappas ofiltrerad på flaska och avnjutas under varma sommarkvällar. Det går också att koka in päron i en kryddig lag eller använda i kakor, pajer och som tilltugg till ost. Man kan även använda päron i allehanda efterrätter och fruktsallader. En annan enkel favorit är givetvis att klyva sockerströsslade päronhalvor i en panna. Tillsätt även en mindre del av en vaniljstång och värm på med en klick smör. Serveras godast som efterrätt med vaniljglass!