Linas Matkasse och Lina Gebäck i SVT’s Plus

Linas Matkasse och Lina Gebäck i SVT’s Plus

Matkasseföretaget Linas Matkasse uppmärksammas i föregående veckas avsnitt av Plus. Reportern Mathias intervjuar Lina Gebäck som är taleskvinna och frontfigur för Linas Matkasse jämte sin bror Niklas Aronsson, som är VD för Linas Matkasse.
Reportaget hade sin utgångspunkt i att Linas Matkasse har marknadsfört sig och marknadsför sig med olika typer av budskap som rör besparingar jämfört med att handla matvaror i vanliga butiker. Enligt Plus kostar det mer att köpa Linas Matkasse jämfört med Linas egna budskap.

Linas Matkasse reagerade snabbt och korrekt på inslaget genom att ändra budskapet i sin kommunikation, men, trots detta anser Plus att Linas kan bli bättre på att marknadsföra sig och eventuella besparingar och eller påslog vid hemleverans av företagets matkassar.

På Matkasseguiden har vi förståelse för både Linas Matkasse och Plus; det är svårt att hela tiden justera sina budskap med tanke på hur priserna på matvaror skiftar dagligen. Samtidigt är det viktigt att marknadsföra sig med rätt uppgifter. Under sommaren och hösten har Linas Matkasse intensivt annonserat om ett kraftigt nedsatt pris på matkassen, 499 kronor i stället för 749 kronor. ”Billigare än i butik” hävdar annonserna om detta så kallade ”Prova-på-pris”.

Faktum är att det påverkar förtroende ifall man inte kan lita på marknadsföring, oavsett hur bra maten är. Å andra sidan så är det absolut viktigaste kvalitén och innehållet i matkasse och recept.

Diskussionerna har nått något av en kulmen då en av annonserna från Linas Matkasse anmäldes till reklamombudsmannen av en privatperson vilket nu har lett till att den aktuella reklamen för Linas Matkasse blivit fälld av reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig för att strida mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamombudsmannen menar att ”genomsnittskonsumenten, vid en flyktig läsning av annonsen, får intryck att annonsörens matkasse kostar 499 kr och att det inte finns någon begränsning av detta erbjudande.” Och ”utan närmare precisering av vad prisuppgiften 499 kr inbegriper och hänför sig till är den vilseledande i sitt sammanhang. ”

Dessutom fastslår reklamombudsmannen att jämförelsen med ett pris ”i butik” inte är okej att göra. Åtminstone så länge Linas Matkasse inte kan backa upp påståendet med prisuppgifter från alla matbutiker i hela Sverige: ”Annonsören har skrivit att bolaget grundar sitt uttryck på en egen undersökning som är gjord i tre stora matvarukedjor i Sverige. För att använda ett så reservationslöst påstående räcker dock inte denna bevisning enligt Reklamombudsmannen, utan bevisning måste i princip avse samtliga relevanta matvarubutiker. Påståendet ‘Billigare än i butik’ är såsom obestyrkt vilseledande. ” Såpass hårda krav ställer alltså Reklamombudsmannen på ett sådant påstående.

Matkasseguiden strävar alltid efter att ge dig som konsument så bra och relevant innehåll som möjligt; om det rör sig om ett ständigt lågpris, ett pröva-på pris eller något annat.

Läs mer om Linas Matkasse här

Ta del av Linas Matkasses bästa erbjudande här

Läs mer om Middagsfrid här

Ta del av Middagsfrids bästa erbjudande här

Se inslaget här som handlar om både Middagsfrid och Linas Matkasse.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *